Under glastaket


Nyckeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
januari 2, 2014, 11:07 f m
Filed under: Boktips, Unga vuxna

Nyckeln är den sista och avslutande boken i fantasytrilogin om häxorna i Engelsfors. Det är lika bra att säga det med en gång; det finns en öppning för en fortsättning. Författarna har hela tiden hävdat att det är en trilogi de skriver, men med tanke på det öppna och fantasieggande slutet vore det synd att sluta där, med tanke på allt spännande som kommer hända därefter, jag menar, hur kommer världen se ut egentligen?
hämta (1)Jag tyckte om Nyckeln. Faktum är att Engelsforstrilogin vuxit sig på mig. När jag läst den första boken, Cirkeln, var jag inte helt övertygad, men tillräckligt nyfiken för att läsa uppföljaren Eld. Jag tyckte bättre om Eld och tvekade inte inför att läsa Nyckeln. När jag väl hade den i min hand insåg jag att 800 sidor kräver sin tid. Tid som sisådär 150 sidor in i boken var lättmotiverat att lägga på boken – så spännande! En av anledningarna till att det tog mig 150 sidor att känna entusiasmen inför Nyckeln var att jag inte riktigt mindes händelseförloppen från de tidigare böckerna och eftersom en blir kastad rakt in i handlingen är det nödvändigt att samla ihop ett gäng trådar innan en har allt klart för sig igen. Ett tips är onekligen att läsa böckerna direkt efter varandra.

Det jag tycker om med trilogin är dess blandning av vardagsrealism och magi, karaktärsporträtt och fantasy, vänskap och kärlek, komplicerade relationer och förmågan att med lite hjälp från vännerna ta sig vidare. Den har kort sagt allt!

Låna Cirkeln redan idag, så du har läst den innan första (något försenade)  filmen kommer!
/Linnea

Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

