Under glastaket


Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
maj 29, 2012, 9:37 f m
Filed under: Boktips, Unga vuxna, Ungdomar

”Min far var en sanndrömmare”, säger han. ”Själv har jag bara haft två såna drömmar. Den första hade jag natten innan du föddes.” Morfar sneglar mot dörröppningen. Sedan sänker han rösten tills den inte är mycket mer än en viskning. ”Jag drömde om en måne som steg över Engelsfors. Den färgades röd av blodet från en pojke med svart hår. Jag drömde om en räv, och en flicka med gröna ögon. En flicka som skulle få utstå mycket. Men hon var stark. Starkare och modigare är hon själv förstod. Och hon var inte ensam. Hon hade vänner. Vet du vem jag pratar om, Anna-Karin?”

 Läste ni Cirkeln förra året? Boken som utspelar sig i den lilla orten Engelsfors, en ort som först drabbas av en självmordsvåg bland gymnasieungdomarna och sedan av en mängd märkliga saker, åtminstone för en liten skara ungdomar som visar sig vara… Jag ska inte berätta, du får läsa den, men jag kan berätta att det handlar om realistisk magi på högsta nivå!

 Strandberg och Bergmark Elfgren planerar skriva en trilogi och Eld, som nyligen släppts är alltså bok nummer två. Cirkeln, som den första boken heter var riktigt framgångsrik och blev minst sagt hypad och det finns inget som säger att det inte skulle gå lika bra för Eld, för bok nummer två är faktiskt bättre än den första!

I Cirkeln är personporträtten fantastiska, det är de som för hela boken framåt och som gör den intressant och läsvärd. Magin i Cirkeln får däremot aldrig riktigt fart, tycker jag inte. Det är bra skrivet, det är spännande och läsvärt, men det är inte på topp. I Eld sprakar det däremot så det är helt omöjligt att sluta läsa! Magin tar fart, det är nervkittlande, intelligent och fyndigt. Och realistiskt. Vardagsskildringarna från den lilla svenska bruksorten, de väldigt verklighetstrogna skildringarna av mer eller mindre vanliga familjer och de fantastiska personporträtten gör att även magin känns som om den vore på riktigt.

 Minoo går bredvid Linnéa på vägen till Kärrgruvan. De andra går bakom dem, var och en för sig.

Linnéa har inte sagt ett ord sedan de lämnade Nicolaus lägenhet. Med jämna mellanrum sneglar Minoo på hennes profil, den svarta luggen och det axellånga, svarta håret som är uppsatt i svarta tofsar. De hårt sminkade ögonen är dolda bakom de stora glasögonen.

Minoo stör dig ofta på Linnéas kantighet och aggressivitet, men hon beundrar henne också. Hon är en sådan person som Minoo skulle vilja ha som vän. Men deras liv är så fruktansvärt olika. Deras konversationer flyter aldrig obehindrat, det finns alltid en vaksamhet från bådas håll.

I Eld lär man som läsare känna huvudkaraktärerna ännu bättre och de lär framför allt känna varandra (och även sig själva) på en betydligt djupare nivå. Var och en av ungdomarna blir beskrivna både utifrån de övrigas perspektiv och inifrån sig själva, vilket ger en heltäckande bild, och resultatet blir att personporträtten fortfarande är det allra bästa och mest intressanta med de här ungdomsböckerna. De visar att det kan finnas mer än en verklighet och att det faktiskt oftast finns förklaringar bortom ytan, till varför folk är som de är.  

Läs detta. Det är spännande och det är bra. Jag vill än en gång poängtera att ungdomsböcker är till för att läsas, oavsett ålder på läsaren. En bra bok är en bra bok är en bra bok, oavsett hur gammal du är.

/Linnea

P.s. Jag vill för övrigt tillägga att om ni läser Eld och undrar om boken ”Den hemliga historien”, som nämns vid ett par tillfällen, finns på riktigt, så kan jag berätta att, ja, det gör den (skriven av Donna Tartt) och om ni vill veta om den är så bra och läsvärd som Minoo och Viktor tycks tycka, så kan jag tala om att,  ja, det är den, och om ni vill veta om den finns att låna på bibblan, så kan jag tala om att ja, det gör den och om ni inte förstått det redan så är det ett hett tips! D.s.

1 kommentar so far
Lämna en kommentar

[…] boken, Cirkeln, var jag inte helt övertygad, men tillräckligt nyfiken för att läsa uppföljaren Eld. Jag tyckte bättre om Eld och tvekade inte inför att läsa Nyckeln. När jag väl hade den i min […]

Pingback av Nyckeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren | Under glastaket




Kommentera

