Under glastaket


Kartongerna på min vind – Göran Strömqvist
oktober 21, 2013, 2:34 e m
Filed under: Boktips, Författare, Lyrik, Nyheter

Göran Strömqvist läste några av sina dikter i augusti på Tranås stadsbibliotek när populär poesi släppte sitt första pappersnummer och ställde ut hos oss.  Jag har läst hans diktsamling ”Kartongerna på vinden” som jag tycker mycket om.  Kartongerna uppe på vinden får diktaren att förnimma det förflutna och känna dofter och smaker. Gamla foton, brev och saker i lådorna blir som tidsresor genom historien. En bra diktsamling om tidens flykt, åldrande, barndom, minnet och tingen från förr. Som en röd tråd genom dikterna går berättelsen om Odysseus.

På telefon

Nu slipper jag ringa

nu slipper jag svara,

efter åttio år slipper jag fråga

på vevtelefonen

på knapptelefonen

på mobiltelefonen.

Jag tömmer kartongen

vädrar ut och bäddar rent.

Göran Strömqvist är född 1927 och har publicerat flera fackböcker, två novellsamlingar och två diktböcker.

/Magnus Grehn

populär poesi 035populär poesi 033

 


Kommentera so far
Lämna en kommentar



Lämna en kommentar